Cukier a zdrowie

Z cukrem należy uważać, gdyż dostarcza on wielu kalorii do organizmu.

Z cukrem należy uważać, gdyż dostarcza on wielu kalorii do organizmu.
fot. Sea Wave/Shutterstock

Cukier ma opinię zbędnego składnika w naszej diecie, a jednak sięgamy po niego w okresie zmęczenia, osłabienia oraz – wyjątkowo chętnie – wtedy, gdy jesteśmy zestresowani. Nic w tym dziwnego: cukier krzepi, działa przeciwdepresyjnie, zmniejsza lęk i stres oraz pozwala się odprężyć. Chociaż nie zawiera żadnych wartości odżywczych ciężko wyobrazić sobie życie bez słodkiego "małego co nieco" od czasu do czasu. Często zapominamy o tym, że cukier – choć ten "lepszy" – znajduje się również w owocach. Są to jednak minimalne ilości, na które większość z nas nie zwykła nawet zwracać uwagi.

Choć cukier i słodycze mają wielu zagorzałych przeciwników, nie trzeba wcale z niego rezygnować. Należy jednak pamiętać o stosownym umiarze związanym z korzystaniem z samego cukru, jak i ze spożywaniem słodyczy. Czekolada, owszem jest w diecie wskazana, jednak nie w większej ilości niż 50 g dziennie. O tym, że cukier w niewielkich ilościach nie musi być wrogiem naszego zdrowia może najlepiej świadczyć stare, chińskie powiedzenie, zalecające osobom zdenerwowanym picie herbaty z cukrem. A Chińczycy na zdrowym żywieniu znają się przecież najlepiej.

Cukier może działać pobudzająco i niektórzy chętnie korzystają ze słodkich przekąsek wtedy, gdy mają więcej pracy wymagającej skupienia i koncentracji lub podczas większego wysiłku fizycznego. Niektórzy w związku z tym uważają, że nadmiar słodyczy pojawiających się w diecie najmłodszych, może być przyczyną ich nadpobudliwości. Jak jest w rzeczywistości? Tu sprawa jest nieco skomplikowana. Cukier poprawia koncentrację, lecz jednocześnie sprawia, że czujemy się bardziej senni. Bez wątpienia cukier wpływa uspokajająco na układ nerwowy. Wykazuje również właściwości bakteriobójcze i skuteczny jest jako środek stosowany w leczeniu ran. W takim celu jest wykorzystywany m.in. w Izraelu oraz w Argentynie. Należy jednak zrezygnować z samodzielnego leczenia ran za pomocą cukru.

Z cukrem należy jednak uważać, gdyż dostarcza on wielu kalorii do organizmu. Jego nadmiar może poprawić humor, może jednak odłożyć się w postaci niezbyt estetycznej warstewki dodatkowego tłuszczu. Cukier jest również jedną z najczęściej występujących przyczyn powstawania problemów z zębami, a dokładniej – z próchnicą.