Dieta optymizmu - sposób na dobry humor

Dieta optymizmu to świetny sposób na zapewnienie sobie dobrego samopoczucia. Dieta w istotny sposób wpływa na nasze samopoczucie.

Dieta optymizmu to świetny sposób na zapewnienie sobie dobrego samopoczucia. Dieta w istotny sposób wpływa na nasze samopoczucie.
fot. Subbotina Anna/Shutterstock, Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Dieta optymizmu to świetny sposób na zapewnienie sobie dobrego samopoczucia. Dieta w istotny sposób wpływa na nasze samopoczucie. Jeśli tylko zadbamy o prawidłową dietę, możemy cieszyć się dobrym humorem oraz zdrowiem. Jak to zrobić? Jedną z podstawowych zasad diety optymizmu jest to, że jemu tylko to, co jest smaczne i estetycznie podane. Co równie ważne w tej diecie – musimy jeść powoli, bez pośpiechu.

Podstawowe składniki prawidłowego odżywiania to białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, składniki mineralne oraz woda. Nasz organizm każdego dnia powinien otrzymywać porcję tych substancji, gdyż niedobór którejś z nich może prowadzić do problemów zdrowotnych. Białka w szczególności potrzebne są organizmowi w stanie zmęczenia oraz braku energii. Najlepsze źródła białka to mleko, jaja, sery oraz ryż. Tłuszcze to źródło energii i tak traktowane stanowią podstawę wszelkiej aktywności. Ograniczyć należy jednak spożywanie tłuszczów zwierzęcych i zastąpić je roślinnymi. Tłuszcze pochodzenia roślinnego zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które są źródłem witalności i dobrego samopoczucia. Orzechy i nasiona słonecznika to dobre źródła zdrowego tłuszczu, które jednocześnie pobudzają umysł i zalecane są osobom znerwicowanym. Zrezygnować należy z frytek i majonezu, które mają niekorzystny wpływ na zdrowie, rozleniwiają i pozbawiają życiowej energii. Źródłem energii i dobrego humoru są również węglowodany: błonnik, cukry oraz skrobia. Dla dobrego samopoczucia bardzo ważna jest witamina C, której najlepszym źródłem są owoce cytrusowe. Witamina C zapewnia nie tylko dobry humor i spokojny sen – wzmacnia ona również nasz organizm i chroni go przed osłabieniem. W diecie optymizmu ważną rolę odgrywa także witamina B, nazywana czasami witaminą energii. Znajduje się m.in. w ziemniakach, nasionach słonecznika, sałacie i cebuli. W diecie optymizmu dużą rolę odgrywają zresztą wszystkie witaminy z grupy B. Osobom cierpiącym na depresje zalecana jest ryboflawina. Poprawia ona nastrój i likwiduje znużenie, apatię i senność. Znajduje się ona m.in. w chudych podrobach, serach, jogurtach, jajach i brokułach.

Oprócz witamin dieta optymizmu wymaga odpowiednich składników mineralnych. Dla zdrowia psychicznego bardzo ważny jest lit. Jego niedobór może objawiać się agresją. Lit wykorzystywany jest m.in. w leczeniu narkomanów, alkoholików oraz ludzi agresywnych. W znacznych ilościach występuje on w ziemniakach, pomidorach oraz warzywach liściastych. Pierwiastkiem, który skutecznie zwiększa odporność na stresy, jest magnez, nazywany również pierwiastkiem życia. Jego niedobór może być przyczyną stanów niepokoju, smutku oraz rozdrażnienia. Cennym źródłem magnezu są ryby, warzywa zielone, orzechy, zboża oraz nasiona. Złe samopoczucie może być również skutkiem niedoboru żelaza. Wchłanianie żelaza zakłócają m.in. kawa i herbata, a także niektóre antybiotyki. Cennym źródłem żelaza jest czerwone mięso, podroby, ryby i zielone warzywa. Znajduje się ono również w orzechach i suszonych owocach. Dla poprawy samopoczucia warto pić również wody mineralne w których znajdują się sole mineralne. W odzyskaniu dobrego humoru pomocne są również zioła. Najlepszym przykładem jest tu melisa, która pomaga zwalczać napięcie oraz tymianek i bazylia. W łagodzeniu napięcia nerwowego świetnie sprawdza się również rozmaryn.