Dlaczego warto jeść strączki?

Nasiona roślin strączkowych są znane ludzkości od lat, stanowiąc w diecie człowieka jeden z najstarszych pokarmów.

Nasiona roślin strączkowych są znane ludzkości od lat, stanowiąc w diecie człowieka jeden z najstarszych pokarmów.

W dzisiejszych czasach nasiona roślin strączkowych są wyjątkowo zapomnianą grupą produktów. Obecność fasoli, grochu czy soi to rzadkość w codziennym menu, zdecydowanie zastępowana przez potrawy mięsne, makarony czy dania gotowe. Wśród powodów najczęściej wymieniane są nieprzyjemne dolegliwości po ich spożyciu, lub brak umiejętności smacznego ich przygotowywania. Jak więc się do nich przekonać?

Nasiona roślin strączkowych są znane ludzkości od lat, stanowiąc w diecie człowieka jeden z najstarszych pokarmów. Wraz z biegiem lat ich popularność znacznie spadła, będąc skutecznie wyparta przez mięso czy dania gotowe. To zjawisko może wzbudzać jednak pewne wątpliwości; ze względu na łatwą dostępność, sposób przygotowania czy niską cenę tych produktów. Na przekór słabej konsumpcji, ONZ ogłosiło 2016 rokiem roślin strączkowych, co ma skłonić obywateli do częstszego ich spożywania.

Dietetycy jasno podkreślają pozytywny wpływ roślin strączkowych na zdrowie. Przede wszystkim to dobre źródło białka, szczególnie dla osób na diecie wegetariańskiej czy wegańskiej. Zawierają bardzo duże ilości błonnika i substancji przeciwutleniających. Strączki są zasadotwórcze, bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B i składniki mineralne takie jak żelazo, wapń czy magnez.

Dlaczego nie jemy roślin strączkowych?

Pojawiające się ze strony układu pokarmowego dolegliwości, z pewnością są jednym z powodów sporadycznego spożycia fasoli czy grochu. Mało kto wie, że można temu zapobiec poprzez odpowiednią obróbkę kulinarną suchych nasion. Za wzdęcia odpowiedzialne są bowiem oligosacharydy gazotwórcze, które nie są trawione przez nasz układ pokarmowy tj. werbaskoza, rafinoza i stachioza. Aby się ich pozbyć wystarczy moczyć nasiona w zimnej wodzie przez ok. 12 godzin, najlepiej całą noc. Dzięki temu zmiękczona skórka i rozpoczęty proces kiełkowania ułatwi gotowanie oraz zwiększy dostępność cennych minerałów. Po namoczeniu należy (koniecznie! ) wymienić wodę na czystą i gotować ok. 20 minut od momentu zawrzenia.

Wspomniane wcześniej wielogodzinne moczenie to nie jedyna metoda prawidłowego ich przygotowania. Pomocne będą zioła przeciwdziałające wzdęciom a zwłaszcza kminek, imbir, kolendra czy koper włoski. Jeśli dolegliwości nie ustępują, rozwiązaniem może być dodatek
1 łyżki octu jabłkowego lub winnego. Ważne aby sól dodawać pod koniec gotowania, a nie na początku, co ułatwi zmiękczenie skórek i zapobiegnie strat białek.

Rośliny strączkowe możemy przyrządzać na wiele sposobów, przygotowując z nich kotlety, zupy, dania jednogarnkowe czy pasty do chleba. Jeżeli mimo to, nie masz pomysłu na danie, sprawdź dietetyka Dietmap, gdzie znajdziesz mnóstwo inspiracji na fasolę, bób czy soczewicę.