Fakty i mity dotyczące odchudzania

Odchudzanie jest obecnie tematem niezwykle popularnym. Nic więc dziwnego, że na ten temat powstało mnóstwo teorii, niestety wiele z nich to mity.

Odchudzanie jest obecnie tematem niezwykle popularnym. Nic więc dziwnego, że na ten temat powstało mnóstwo teorii, niestety wiele z nich to mity.
fot. Angela Hawkey/Shutterstock, Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Odchudzanie jest obecnie tematem niezwykle popularnym. Nic więc dziwnego, że na ten temat powstało mnóstwo teorii, niestety wiele z nich to mity.

Najpopularniejsze fakty i mity o odchudzaniu

  • Ananas wspiera odchudzanie - mit

    Ananasy zawierają enzym zwany bromeliną, który ułatwia trawienie. Nie jest to jednak składnik pomagający schudnąć. Jest wykorzystywany głównie w leczeniu urazów sportowych ze względu na działanie przeciwzapalne.

  • Pomijając śniadanie zjem mniej kalorii i schudnę - mit

    Jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów przez osoby pragnące zrzucić zbędne kilogramy. Okazuje się, że osoby spożywające śniadania bogate w produkty pełnoziarniste mają mniejszą tendencję do tycia niż osoby pomijające ten ważny posiłek. Śniadanie powinno się zjeść w ciągu godziny po przebudzeniu, ponieważ metabolizm jest spowolniony po nocy i przyspieszyć może tylko po dostarczeniu organizmowi energii w postaci śniadania. W przeciwnym razie w ciągu całego dnia metabolizm będzie wolny, a to na pewno nie pomoże schudnąć.

  • Ciemne pieczywo zawiera mniej kalorii od białego - mit

    Tak naprawdę różnice w kaloryczności tych dwóch produktów są nieznaczne.

  • Schudnę, jeśli nie będę jadła po 18 - mit

    Ludzie kładą się spać w różnych godzinach. Nieważna jest konkretna godzina kolacji. Ważne, aby ostatni posiłek zjeść najpóźniej na 2-3 godziny przed pójściem spać. Jest to spowodowane spowolnionym metabolizmem podczas snu. Niestrawiony pokarm odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej.

  • Schudnę, jeśli będę jeść dużo owoców - mit

    Owoców nie można jeść bez umiaru. Zawierają dużo cukru zwanego fruktozą , która spożywana w dużych ilościach powoduje odkładanie tkanki tłuszczowej. Ponadto badania naukowe dowodzą, że spożywanie nadmiernej ilości owoców może doprowadzić do cukrzycy. Najlepiej zjeść dwie porcje dziennie. Jest to zalecenie zawarte w piramidzie zdrowego żywienia.

  • Ciemne pieczywo wspomaga odchudzanie - prawda

    Ciemne pieczywo zawiera niemal tyle samo kalorii co białe, ale w przeciwieństwie do tego drugiego zawiera duże ilości błonnika. Składnik ten zmniejsza uczucie głodu, poprawia perystaltykę jelit, zmniejsza wchłanianie cholesterolu, itd.

  • Picie zielonej herbaty przyspiesza spalanie kalorii - prawda

    Antyoksydanty i katechiny zawarte w zielonej herbacie hamują wzrost poziomu glukozy we krwi i przyspieszają metabolizm.

  • Picie zimnej wody i spożywanie zimnych potraw wspiera odchudzanie - prawda

    Zimne produkty są korzystniejsze, ponieważ organizm przed strawieniem musi je ogrzać do temperatury ciała, a tym samym musi zużyć energię. Jednak należy pamiętać, że nie jest to metoda, dzięki której spali się mnóstwo zbędnych kalorii.

  • Podczas odchudzania należy stosować metodę "często, a mało" - prawda

    Najlepszym sposobem jest spożywanie pięciu posiłków dziennie. Dzięki temu do organizmu dostarczamy porcje kalorii, dzięki czemu wzrasta tempo metabolizmu, a organizm nie gromadzi zapasów energii w postaci tkanki tłuszczowej. Jedzenie częstych posiłków małymi porcjami zapobiega także napadom głodu.

  • Soki owocowe nie są sprzymierzeńcem odchudzania - prawda

    Soki, mimo że zawierają dużo witamin i związków działających korzystnie na zdrowie, dostarczają dużo kalorii. Poprzez wypicie 1 litra soku dziennie dostarczmy do organizmu dodatkowo ok. 400-450 kcal. A to sprawia, że w ciągu miesiąca masa ciała może zwiększyć się nawet o 2 kg.