Imbir dobry na (prawie) wszystko

Właściwości lecznicze tej rośliny jest wręcz nieprawdopodobne. Przede wszystkim, imbir ma zbawienny wpływ na układ odpornościowy i układ krążenia.

Właściwości lecznicze tej rośliny jest wręcz nieprawdopodobne. Przede wszystkim, imbir ma zbawienny wpływ na układ odpornościowy i układ krążenia.
fot. Elena Schweitzer/Shutterstock

Imbir, znany od prawie 3 tysięcy lat, to jedna z najstarszych roślin uprawnych mających działanie lecznicze, ale także stosowana w kuchni. Według chińskiego cyklu żywiołów zaliczany do żywiołu ognia. Smak imbiru jest wyraźny, pikantny i jednocześnie niezwykle orzeźwiający. Kłącze imbiru zawiera wapń, magnez, fosfor czy potas, ale najbardziej istotna jest zawartość olejków eterycznych oraz substancji nielotnych, czyli żywic.

Imbir dla zdrowia

Właściwości lecznicze tej rośliny jest wręcz nieprawdopodobne. Przede wszystkim, imbir ma zbawienny wpływ na układ odpornościowy i układ krążenia. Przy pierwszych objawach przeziębienia warto sięgnąć po ten naturalny specyfik, który po pierwsze działa rozgrzewająco na cały organizm, a po drugie jest bogaty w substancje przeciwzapalne. Owe substancje pomocne są ponadto w stanach zapalnych stawów i łagodzą skurcze menstruacyjne u kobiet. Częste stosowanie imbiru ma również działanie podobne do aspiryny, a więc przeciwdziałające zakrzepom krwi, co zmniejsza ryzyko zawału serca. Osoby cierpiące na migrenę powinny, już przy pierwszych objawach, sięgnąć po plasterek imbiru, który może zahamować wydzielanie prostaglandyn - związków chemicznych, które przyczyniają się do powstawania uporczywych bólów głowy. Oczywiście, chyba wszyscy wiedzą o tym, że imbir jest doskonałym środkiem łagodzącym mdłości i rozstroje żołądka. A przy nieświeżym oddechu też warto sięgnąć po kawałek imbiru.

Kto musi uważać?

Na pewno substancje zawarte w imbirze mogą podrażniać żołądek, więc osoby cierpiące na wrzody żołądka powinny raczej unikać, szczególnie surowego, imbiru. Podobnie zaleca się w przypadku kobiet w ciąży i karmiących.

Imbir dla smaku

Imbir świetnie łączy się czosnkiem i chili, a także z pieprzem, zielem angielskim, kolendrą, goździkami, kurkumą, gałką muszkatołową oraz kardamonem. Natomiast należy unikać łączenia imbiru z przyprawami ziołowymi. Składniki imbiru znakomicie ułatwiają trawienie, niwelują gromadzenie gazów w jelitach i zmniejszają wydzielanie kwasów żołądkowych, więc warto dodawać świeży imbir do potraw tłustych i ciężkich. Suszony imbir jest niezbędny do wypieków, szczególnie pierników. Trudno sobie także wyobrazić sushi bez imbiru marynowanego w słodko-kwaśniej zalewie.

A na koniec, jako ciekawostkę, trzeba dodać, że w krajach azjatyckich imbir jest uznawany za skuteczny afrodyzjak. Czy to nie jest wystarczająca rekomendacja dla imbiru?