Jak przygotować zdrowe śniadanie

Śniadanie to zdecydowanie najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Śniadanie wyznacza właściwe funkcjonowanie organizmu w ciągu całego dnia.

Śniadanie to zdecydowanie najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Śniadanie wyznacza właściwe funkcjonowanie organizmu w ciągu całego dnia.
fot. Africa Studio/Shutterstock

Śniadanie to zdecydowanie najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Znacznie ważniejszy niż na przykład kolacja, która, jeśli jest zbyt późno zjedzona i składa się zbyt ciężkich, wysokokalorycznych posiłków, wpływa na zły sen, złą przemianę materii, a w konsekwencji - na wzrost liczby kilogramów i popadanie w nadwagę oraz otyłość.

Natomiast śniadanie wyznacza właściwe funkcjonowanie organizmu w ciągu całego dnia. Źle skomponowane śniadanie powoduje, że szybko stajemy się głodni, co w konsekwencji często prowadzi do podjadania w trakcie dnia niewłaściwych produktów, co całkowicie zaburza zbilansowaną dietę i także wpływa na przybieranie na wadze. Dlatego też odpowiednie dobranie produktów żywieniowych na śniadanie jest konieczne, by dbać o linię i dobry stan zdrowia.

Na śniadanie warto spożywać na przykład lekkostrawny nabiał: chudy ser biały, niskotłuszczowe mleko czy też jajka - jednak w niezbyt dużej ilości, gdyż spożywanie zbyt dużej ilości jajek podnosi cholesterol. Wartościowe są naturalnie wszelkiego rodzaju warzywa, choć pamiętać należy, że na przykład pomidory szklarniowe nie zawierają w sobie dużej ilości witamin. Pożądane jest także spożywanie pieczywa, ale najlepiej ciemnego i możliwie w niezbyt dużych ilościach. Do popicia śniadania - jeśli nie pije się mleka - sugerowana jest herbata zielona lub kawa zbożowa.

Koktajlowe śniadanie

Owoce, mleko i jogurt to sprawdzona mieszanka pozwalająca stworzyć zdrowe i smaczne śniadanie. Koktajle mleczne, które można stworzyć z tych produktów, to śniadanie zdrowe, sycące a zarazem dietetyczne. Tropikalne koktajle mleczne z niewielkim dodatkiem pieczywa to dobry pomysł nie tylko na śniadanie, ale również na zdrową przekąskę.

Jakie owoce można wykorzystać do takiego koktajlu?

Do przygotowania owocowo - mlecznego napoju świetnie nadają się takie owoce, jak mango pokrojone w kostkę, banan, świeży ananas, kiwi. Te owoce należy zmiksować z 500 ml naturalnego jogurtu lub mleka. Z połączenia wszystkich składników uzyskuje się cztery porcje napoju.Koktajl można schłodzić lub dodać do niego kilka kotek lodu. Jeśli przygotowana została zbyt duża ilość napoju, można go zamrozić w specjalnych, szczelnie zamykanych pojemnikach. Jedna porcja takiego napoju to około 300 kalorii oraz spora dawka wapnia oraz błonnika. To jednocześnie dobre źródło witamin, białka i węglowodanów. To pyszny sposób na energiczny, pyszny i zdrowy początek każdego dnia.

Owocowe śniadanie

Są smaczne, zdrowie i zawierają niewiele kalorii. Tak ważne dla zdrowia i dobrej formy owoce zwykliśmy jadać na drugie śniadanie lub na podwieczorek. Wielu z nas zjada je w przerwie między posiłkami, aby w ten sposób zahamować uczucie głodu. Czy jednak wiemy, w jaki sposób włączyć owoce do śniadania?

Pierwszy posiłek zjadany każdego dnia powinien być przede wszystkim pożywny i dać nam niezbędnej energii. Musi to być również posiłek zdrowy, a w przypadku osób odchudzających się - także dietetyczny. Owocowe śniadanie może zatem rewelacyjnie sprawdzić się jako zdrowe i smaczne rozpoczęcie dnia. Świeże owoce to niewielka dawka kalorii, za to duża porcja witamin i cennego błonnika.

W jaki sposób można umieścić owoce w śniadaniowym menu?

To proste. Owoce można dodać do naturalnego jogurtu, można dodać je do płatków z mlekiem.  Innym sposobem na smaczne, zdrowe i pożywne śniadanie są placki z owocami. Tu rewelacyjnie sprawdzają się truskawki. Jeśli brakuje nam czasu na szykowanie rano takich rarytasów, można wybrać inne mniej pracochłonne (i już nie tak bardzo korzystne dla zdrowia) rozwiązanie - szklankę soku ze świeżych owoców.