Kasza i jej zalety

Najzdrowsza jest ta kasza, która jest najmniej oczyszczona. Taka kasza zawiera wiele cennych witamin (w tym witaminy z grupy B) oraz kwas foliowy. Jest w niej i cenny potas, żelazo oraz magnez.

Najzdrowsza jest ta kasza, która jest najmniej oczyszczona. Taka kasza zawiera wiele cennych witamin (w tym witaminy z grupy B) oraz kwas foliowy. Jest w niej i cenny potas, żelazo oraz magnez.
fot. Andrii Gorulko/Shutterstock

Kasza niegdyś była częstym gościem na polskich stołach. Jadało się ją często, była również jednym z najpowszechniej stosowanych dodatków do zup. Ostatnio jemy jej mniej. Modniejsze stały się makarony i ryż, a szkoda. Kasza nie każdemu smakuje, za to z pewnością jest bardzo ważna dla naszego zdrowia. Kasza ma ogromne wartości odżywcze, a w niektórych wypadkach może stać się nawet skutecznym lekarstwem.

Najzdrowsza jest ta kasza, która jest najmniej oczyszczona. Taka kasza zawiera wiele cennych witamin (w tym witaminy z grupy B) oraz kwas foliowy. Jest w niej i cenny potas, żelazo oraz magnez. Kaszę jeść powinni przede wszystkim ci, którzy mają problemy z sercem oraz z nadciśnieniem. Zalecana jest także anemikom oraz cierpiącym na cukrzycę. Kasza to również świetny produkt dla tych, którzy się odchudzają. Zawarta w kaszy skrobia na długo daje poczucie sytości, ma też niewiele kalorii.

Najzdrowszym gatunkiem jest kasza gryczana. Zawiera wiele cennych składników odżywczych, a dodatkowo pęcznieje w żołądku. Dzięki temu jest bardziej sycąca i skutecznie hamuje apetyt. Mniej skrobi, za to dużo białka ma kasza jaglana. Jest ona zalecana tym, którzy walczą z chorobami wirusowymi. Jak się okazuje kasza ta pozwala szybciej pozbyć się uporczywych wirusów z organizmu. Dużą zawartością błonnika wykazuje się kasza jęczmienna, która skutecznie zapobiega zaparciom i wzdęciom. Jest też zalecana w przypadku bólu brzucha. Dla alergików oraz osób mających problemy z sercem najlepsza będzie natomiast kasza kukurydziana. Popularny grysik jest dobry dla dzieci. Tak kasza jest lekkostrawna, a można ją z powodzeniem wykorzystać przy problemach z nerkami oraz drogami moczowymi.

Z kaszą należy jednak postępować bardzo ostrożnie. Chociaż jest zdrowa, zawiera fosfor i chlor. Te zaś zakwaszają organizm, co jest szczególnie niebezpieczne dla osób z wrzodami żołądka. Unikać należy kaszy w woreczkach. Dlaczego? Bo gotując taką kaszę, gotujemy jednocześnie plastikowe opakowanie. Lepiej kupić luźną kaszę i gotować ją al dente. Im bardziej rozgotowana, tym mniej w niej cennych składników odżywczych.