Olej w naszej diecie

W naszej codziennej diecie oleje pojawiają się dość często - czasami aż zbyt często. Mogą być zdrowe, ale pod warunkiem, że zostaną dobrze dobrane i zastosowane z umiarem.

W naszej codziennej diecie oleje pojawiają się dość często - czasami aż zbyt często. Mogą być zdrowe, ale pod warunkiem, że zostaną dobrze dobrane i zastosowane z umiarem.
fot. Subbotina Anna/Shutterstock

W naszej codziennej diecie oleje pojawiają się dość często - czasami aż zbyt często. Mogą być zdrowe, ale pod warunkiem, że zostaną dobrze dobrane i zastosowane z umiarem.

  • O czym należy pamiętać w związku z używaniem oleju w naszej kuchni?
  • Na co zwrócić uwagę?
  • Jakie oleje można jeszcze spotkać w sklepach i zastosować w diecie z korzyścią dla zdrowia?

Najzdrowszy olej to oliwa z oliwek, zwłaszcza ta z pierwszego tłoczenia. Wychwalał ją już Homer i nie bez przyczyny. Oliwa z oliwek to źródło fosforu, potasu i żelaza. To również cenne witaminy z grupy B oraz witaminy A, C oraz E. Dodatkowo oliwa z oliwek zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy, chroni przed chorobami jelita grubego oraz rakiem piersi. Ponieważ oliwa taka pobudza pracę jelit, ułatwia naszemu układowi pokarmowemu trawienie innych tłuszczów. Jedyną wadą oliwy z oliwek jest jej dość wysoka cena, która sprawia, że większość z nas rezygnuje z jej zakupy i wybiera tańszy olej.

Olej rzepakowy to kolejny wartościowy olej. Podobnie jak oliwa z oliwek dobrze wpływa on na układ krążenia. Dodatkowo zawiera on dużo kwasów omega - 3, które mogą chronić przed zawałem. Dodatkowo te kwasy bardzo korzystnie wpływają na pracę mózgu. Olej rzepakowy jest też bardzo dobrym źródłem witaminy E, nazywanej "witaminą młodości". Najzdrowszym olejem rzepakowym jest ten z pierwszego tłoczenia.

Bardzo zdrowym olejem jest olej lniany. Zawiera (podobnie jak olej rzepakowy) wiele cennych kwasów omega-3. Jego minusem jest jednak bardzo krótki okres przydatności do spożycia. Olej z orzechów włoskich również może być dobry dla naszego zdrowia. Dzięki niemu można obniżyć ciśnienie tętnicze oraz poziom "złego" cholesterolu. Delikatny i bogaty w przeciwutleniacze jest stosunkowo mało znany olej z pestek z winogron.

Do smażenia w szczególności zalecane są takie oleje, jak sezamowy lub ten z orzechów ziemnych. Pamiętać należy o tym, że nie każdy olej nadaje się do smażenia. Bez względu na to, jaki olej roślinny wybierzemy ostatecznie do smażenia, musimy pamiętać o najważniejszej zasadzie: można go użyć do smażenia tylko jeden raz.