Oleje jadalne

Tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Jak to jednak często bywa "diabeł tkwi w szczegółach", chodzi więc o rodzaj spożywanego tłuszczu oraz jego ilość.

Tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Jak to jednak często bywa "diabeł tkwi w szczegółach", chodzi więc o rodzaj spożywanego tłuszczu oraz jego ilość.
fot. Sebastian Duda/Shutterstock

Oglądając telewizyjne programy dotyczące odżywiania można odnieść wrażenie, że zagadnienie zdrowego odżywiania związane jest głównie z ograniczeniem ilości tłuszczy w pożywieniu. Mamy więc wybierać tylko chude mięso, smażyć bez dodatku cukru a najlepiej w ogóle wyeliminować produkty zawierające tłuszcze ze swojej diety.

To szaleństwo zaczęło się z powodu panującej mody na odchudzanie, tłuste potrawy są najbardziej kaloryczne a to jest sprzeczne z obsesją liczenia kalorii. Doprowadziło to do zbytniego uproszczenia sprawy i przekonania o konieczności unikania wszelkiego rodzaju tłuszczy. Takie podejście nie ma jednak zbyt wiele wspólnego ze zdrowym odżywianiem, bowiem tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Jak to jednak często bywa "diabeł tkwi w szczegółach", chodzi więc o rodzaj spożywanego tłuszczu oraz jego ilość. Sam fakt, że tłuszcz jest pożyteczny i niezbędny jest natomiast bezdyskusyjny.

Oprócz tego, że tłuszcze są źródłem energii, zawierają także kwasy tłuszczowe (nasycone, jednonienasycone, wielonienasycone). Właśnie proporcje między tymi kwasami powinny być odpowiednie. Przekonanie o szkodliwości tłuszczu powstało w wyniku nadmiernego spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych, które sprzyja powstawaniu chorób układu krążenia oraz otyłości. Kolejnym problemem są złe proporcje między spożyciem tłuszczów wielonienasyconych omega-6 a tłuszczów wielonienasyconych omega-3. Obecny sposób odżywiania większości społeczeństwa skutkuje zbyt dużym spożyciem omega-6, natomiast zbyt niskim omega-3. W zdrowej diecie tłuszcze powinny dostarczać około 30% energii zawartej w pożywieniu i zawierać odpowiednią ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych. Kluczem jest więc unikanie złych tłuszczów oraz dbanie o spożywanie w odpowiednich ilościach dobrych tłuszczów. Źródłami dobrych tłuszczów są między innymi oleje jadalne.

Oleje jadalne

  • olej arganowy
  • olej z czarnuszki
  • olej z pestek dyni
  • olej konopny
  • olej lniany
  • olej z orzecha włoskiego
  • olej rzepakowy
  • olej sezamowy
  • olej słonecznikowy
  • olej z pestek winogron
  • oliwa z oliwek
  • olej jojoba
  • olej kokosowy
  • olej palmowy