Podstawowe zasady zdrowego odchudzania

Większość z osób które kiedykolwiek się odchudzały doskonale zdają sobie sprawę z faktu iż nie jest to łatwe, a wrócić do wagi z przed dietą jest o wiele łatwiej niż ją stracić.

Większość z osób które kiedykolwiek się odchudzały doskonale zdają sobie sprawę z faktu iż nie jest to łatwe, a wrócić do wagi z przed dietą jest o wiele łatwiej niż ją stracić.
fot. Gts/Shutterstock

Wraz z nadejściem lata coraz więcej osób pragnie zadbać o swoje zdrowie, kondycję ale przede wszystkim figurę. Myślę że większość z osób które kiedykolwiek się odchudzały doskonale zdają sobie sprawę z faktu iż nie jest to łatwe, a wrócić do wagi z przed dietą jest o wiele łatwiej niż ją stracić.

  • Jak więc przeprowadzić odchudzanie zdrowo?
  • Jak zacząć?
  • Jakich podstawowych reguł musimy się trzymać aby schudnąć w zgodzie ze swoim organizmem?

Na początek warto powiedzieć iż zdrowe odchudzanie oscyluje w granicach jednego kilograma na tydzień, jeżeli schudliśmy więcej może to oznaczać iż się po prostu głodzimy, jesteśmy odwodnieni lub pomiar był nie prawidłowy. Powiedzmy sobie wprost głodzenie się bardzo szybko doprowadzi do przerwania diety, złego samopoczucia, braku siły a więc najważniejszych faktem i podstawową zasadą jest to aby się nie głodzić!

Kolejnym bardzo ważnym punktem jest rozplanowanie posiłków. W zależności od długości naszego dnia musimy spożywać odpowiednią ilość posiłków. Wiele osób uważa iż gdy zje jeden duży posiłek potem będzie się głodzić 6-7 godzin a na koniec zje jabłko schudnie, to nie do końca prawda. Takie odstępy pomiędzy spożywanymi posiłkami spowodują spowolnienie przemiany materii co znacznie utrudni schudnięcie a przy zaprzestaniu diety właśnie to powoduje szybki efekt yo-yo. Posiłki powinny być zażywane co trzy godziny i powinny być małe, w ten sposób uregulujemy przemianę materii oraz przyśpieszymy metabolizm naszego ciała [organizm nie będzie magazynował ponieważ wie że nie długo dostanie kolejną porcję].

Celem tego artykułu nie jest wykonanie ścisłej diety dla osób zaawansowanych a jedynie przedstawienie podstawowych zasad, dlatego też rodzaje posiłków będą przedstawione w sposób "luźny". Pierwszy posiłek powinien zawierać węglowodany które dadzą nam siłę na nadchodzący dzień. Posiłek numer dwa może stanowić owoc, jogurt, lub zdrowe pieczywo np z wędliną. Jako trzeci posiłek [obiadowy] można po raz ostatni spożywać węglowodany, nie należy wystrzegać się ziemniaków czy ryżu, poprostu wielkość ich spożycia musi być ograniczona. Posiłek czwarty powinien zawierać już jak największe ilości białko, natomiast nie może zawierać weglowodanów. W dużym skrócie do godziny 15-16 możemy spożyć dwa posiłki zawierające węglowodany, po godzinie 16 należy wystrzegać się weglowodanów. Ostatni posiłek powinien mieć miejsce najpóźniej 4 godziny przed spadniem i powinien składać się głównie z białka.

Ostatnim krokiem do tego aby odchudzać się z głową jest ograniczenie spożycia napojów słodzonych oraz słodyczy. Wiele osób nie wyobraża sobie że nawet w smakowej wodzie mineralnej na jedną szklankę przypada niekiedy kilka łyżeczek cukru! Napoje słodzone powinny być ograniczone do minimum, podobnie jak alkochol. Natomiast zdrowy organizm potrzebuje cukru jednak w niezbyt dużych ilościach dlatego też można skusić się na odrobinę słodyczy, jednak aby schudnąć muszą być to naprawdę ilości śladowe, mały batonik, kilka "okienek" czekolady.

Na zakończenie należy pamiętać aby pomiary wagi robić raz w tygodniu, zawsze o tej samej porze, w ten sam dzień i na czczo, tylko wtedy wyniki będą odzwierciedlały nasze postępy. Odchudzanie nie jest trudne, wystarczy znać podstawowe zasady i zacząć działać. Powodzenia.