Podstawy prawidłowego odżywiania

Aby nasza dieta była korzystna dla naszego zdrowia, warto dbać o wybieranie pełnowartościowej żywności. Ważne są zarówno węglowodany, jak i białka. Tłuszcze, choć kaloryczne, są również niezbędne i ni

Aby nasza dieta była korzystna dla naszego zdrowia, warto dbać o wybieranie pełnowartościowej żywności. Ważne są zarówno węglowodany, jak i białka. Tłuszcze, choć kaloryczne, są również niezbędne i ni
fot. Lucas Sevilla Garcia/Shutterstock

Aby nasza dieta była korzystna dla naszego zdrowia, warto dbać o wybieranie pełnowartościowej żywności. Ważne są zarówno węglowodany, jak i białka. Tłuszcze, choć kaloryczne, są również niezbędne i nie można się bez nich obejść.

Pełnowartościowa i zdrowa żywność to produkty o wysokiej wartości odżywczej. Są to zazwyczaj produkty bogate w składniki odżywcze, a jednocześnie stosunkowo niskokaloryczne. Produkty o wysokiej wartości odżywczej powinny stać się zatem podstawą naszej diety. Aby mieć pewność, że zjadamy odpowiednią ilość witamin, związków mineralnych oraz mikroelementów, powinniśmy dość często zmieniać jadłospis i w swej diecie korzystać z różnorodnych produktów.

Jakie są główne zasady pełnowartościowego odżywiania?

Przede wszystkim należy do gotowania używać wielu świeżych dodatków. Zamiast gotowego puree w proszku, lepiej samemu ugotować kilka ziemniaków, najlepiej w skórce. Niezbędne w zdrowiej diecie są świeże warzywa i owoce. Porcja świeżych warzyw i owoców powinna znaleźć się na naszym stole każdego dnia. Mięso w diecie jest ważne, jednak nie powinno stanowić jej podstawy. Dania mięsne najlepiej traktować jako dodatek. Choć zawiera sporo białka, można uzupełnić je spożywając produkty roślinne z dodatkiem jaj i mleka. W codziennym menu powinno znaleźć się przynajmniej jedno danie z mąki. Najlepsze jest tu razowe pieczywo oraz naturalny ryż. Przynajmniej raz w tygodniu należy jeść ryby, dzięki którym do organizmu trafia cenna witamina D. Ryby to również źródło wartościowego, łatwo przyswajanego białka oraz kwasów tłuszczowych "omega".

Codzienna dieta powinna obejmować również warzywa strączkowe. Dania z grochu, fasoli czy soczewicy są zalecane, gdyż mają dużo składników balastowych oraz białka roślinnego. Dodatkowo zawierają wapno, fosfor, magnez i żelazo. To również źródło witamin z grupy B. Od czasu do czasu warto spróbować paru potraw z soi, której nasiona są cennym źródłem białka. Jest go tu więcej niż w mięsie. Co ciekawe, aby zdrowo się odżywiać, wcale nie trzeba rezygnować ze słodyczy. Wystarczy tylko ograniczyć ich ilość.