Pomysły na zdrowe śniadanie - płatki, jogurt, pieczywo, jajka, kakao

Wielu z nas śniadanie zaczyna od porcji płatków, a produkt ten w szczególności zalecany jest dzieciom. Szklanka mleka i porcja płatków to szybkie w przygotowaniu, smaczne i zdrowe śniadanie.

Wielu z nas śniadanie zaczyna od porcji płatków, a produkt ten w szczególności zalecany jest dzieciom. Szklanka mleka i porcja płatków to szybkie w przygotowaniu, smaczne i zdrowe śniadanie.
fot. MaraZe/Shutterstock

Wielu z nas śniadanie zaczyna od porcji płatków, a produkt ten w szczególności zalecany jest dzieciom. Szklanka mleka i porcja płatków to szybkie w przygotowaniu, smaczne i zdrowe śniadanie. Najlepsze rozwiązanie, to otręby, muesli lub zwykłe płatki kukurydziane. To właśnie one są najzdrowsze. Te, które bardziej przypominają słodycze niż danie śniadaniowe, z reguły są mniej korzystne dla zdrowia, dodatkowo mają one więcej kalorii. Ważne jest, by wybierane przez nas płatki były produkowane z pełnego ziarna. To właśnie takie płatki zawierają najwięcej błonnika, który skutecznie oczyszcza nasz organizm z toksyn. Pełne ziarno to również cenne witaminy. Zasada przy zakupie płatków śniadaniowych jest prosta. Należy wybierać te, które zawierają najwięcej błonnika i nie zawierają cukru. Wybierać należy te, które są pozbawione zbędnych dodatków, takich jak sól czy mleko w proszku czy sztuczne barwniki. Należy również podejść do haseł reklamowych typu "light" - często okazuje się, że kaloryczność takich dietetycznych płatków niczym nie różni się od płatków tradycyjnych. W rzeczywistości wszystkie płatki są dość kaloryczne.

Jogurt - zdrowy i smaczny napój

Jogurt to dobry środek zastępczy dla mleka, szczególnie dla tych, którzy nie lubią mleka lub nie mogą go pić ze względów zdrowotnych. Laktoza, czyli cukier mleczny który nie każdy człowiek jest z stanie strawić, jest w jogurcie już całkowicie rozłożona przez bakterie. Bakterie, które występują w jogurtach mają również bardzo dobry wpływ na ludzki układ pokarmowy. Organizm łatwo przyswaja jogurt - zdecydowanie łatwiej niż mleko. Jogurt korzystnie wpływa na zdrowie. Jest źródłem wapnia oraz cennych witamin z grupy B. Jogurt wspomaga również trawienie oraz chroni przed miażdżycą. Najzdrowszy jest jogurt naturalny, najlepiej odtłuszczony. Unikać jednak należy tych jogurtów, których zawartość tłuszczu wynosi 0%. Jogurt możne wzmacniać naturalną odporność organizmu, jednak należy jeść go każdego dnia. Większe ilości jogurtu warto zjadać w czasie przyjmowania antybiotyków, a to ze względu na jego osłonowe działanie. Pamiętajmy również o kilku podstawowych faktach związanych z jogurtem. Przede wszystkim żaden prawdziwy jogurt nie może zawierać konserwantów. Należy również unikać jogurtów smakowych, w których przeważnie można się spotkać ze sporym dodatkiem cukru.

Wszystko o chlebie

Jest podstawowym artykułem spożywczym i bez niego ciężko wyobrazić sobie życie. Niestety, smaku tego prawdziwego chleba pamięta coraz mniej osób, gdyż obecnie na naszym rynku wiele jest wypieków szybkich i niepełnowartościowych. Prawdziwy chleb to ten, który powstaje z nieoczyszczonej mąki i jest przygotowany na prawdziwym zakwasie z dodatkiem drożdży. Taki chleb jest nie tylko bardzo zdrowy - ma również odpowiedni smak. Wyróżnia go gruba, chrupiąca skórka oraz wilgotny środek. Zakwas sprawia, że chleb ma lekko kwaśny smak, którego drugim ważnym składnikiem są dzikie drożdże. Taki chleb to jednak rzadkość, a to, co możemy kupić w większości sklepów, to produktu przygotowane z mąki pszennej, drożdży, spulchniaczy, kwasów oraz konserwantów. Często chleb wypiekany jest już z gotowej masy. Taki sposób "wypikania" chleba jest tańszy i szybszy, jednak nie koniecznie zdrowszy i smaczniejszy. Kupując chleb, warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Warto wybierać taki chleb, do którego nie dodano zakwaszaczy i ulepszaczy. Zwróćmy też uwagę na ciężar chleba - ten "prawdziwy" jest ciężki i dość twardy, ma również lekko kwaskowaty smak. Lepiej unikać też chlebów paczkowanych. Mają one wprawdzie dłuższy okres przydatności, jednak oznacza to tylko jedno - zawiera wiele konserwantów.

Jajka

Jajka są jednym z najpopularniejszych produktów i często pojawiają się na naszych stołach. Gotowane na miękko lub twardo, jako jajecznica - świetnie sprawdzają się jako danie na śniadanie. Warto je jeść ze względu na dużą zawartość witamin, minerałów oraz kwasów omega-3. Jajka na długo zapewniają uczucie sytości, a jednocześnie przyspieszają przemianę materii. Te zalety jaj sprawiają, że dość często pojawiają się one w różnych dietach odchudzających. Jajka są nie tylko zdrowe i powinny pojawiać się w naszym jadłospisie dość często. Są one jednocześnie świetnym kosmetykiem. Szczególnie cenne są tłuszcze zawarte w żółtkach jaj, które świetnie odżywiają i nawilżają skórę. Na co należy zwrócić uwagę w chwili, gdy kupujemy jajka? Sprawdźmy przede wszystkim cyfrę na stemplu (od 0 do 3). Cyfra ta określa rodzaj chowu. Trójka to chów klatkowy, gdzie kury nioski całe życie spędzają w klatkach, są karmione wyłącznie sztucznie, zaś bardzo często zdarza się, że do ich karmy dodawane są antybiotyki. Cyfra 2 oznacza chów ściółkowy. Kury są w takim przypadku trzymana w zamknięciu, jednak mają większą możliwość poruszania się. Są też lepiej karmione niż te z chowu klatkowego - ich pożywieniem jest pasza. Lepsze warunki sprawiają, że ich jajka są już bardziej wartościowe. Cyfra 1 oznacza hodowlę wolno wybiegową, w której kury zamykane są w klatkach tylko na noc. Ich jajka zawierają więcej składników odżywczych, a w szczególności żelaza. Najlepszy chów to chów ekologiczny, którego symbolem jest cyfra 0. Tu kura biega cały czas wolno, zaś karmiona jest ekologiczną paszą.

Kakao

Kakao może być smacznym i zdrowym napojem, który chętnie wypije i dziecko, i dorosły. Choć producenci artykułów spożywczych ułatwiają nam życie i możemy kupić w sklepach kakao gotowe, w kartoniku oraz kakao rozpuszczalne, to właśnie ich powinniśmy się wystrzegać. Dlaczego? Sztuczne aromaty i konserwanty sprawiają, że takie kakao może być co najwyżej smaczne. Co gorsza - chociaż wydaje się idealne dla dzieci, zawiera dużo cukru. Czy warto pić taki napój? Raczej nie. Samo kakao, to prawdziwe, jest natomiast bardzo zdrowe. Zawiera takie pierwiastki, jak potas, fosfor, magnez i cynk. Zawiera również teobrominę, która pobudza i odpręża, zwłaszcza po większym wysiłku umysłowym lub fizycznym. Napój ten ma również dobry wpływ na układ krwionośny. Ostatnie badania wykazały również, że regularnie pite kakao może być przydatne w zapobieganiu chorobom nowotworowym. Warto je zatem pić kilka razy w tygodniu nie tylko dla smaku, ale przede wszystkim dla zdrowia. Wykazano również, że kakao może skutecznie poprawić humor i być świetnym lekiem na dopadającą czasami każdego z nas chandrę.