Potrawy duszone i gotowanie na parze

Spośród wielu sposobów przyrządzania gorących posiłków, lekarze jednoznacznie oceniają smażenie jako najbardziej niezdrowe. Alternatywą są potrawy duszone oraz gotowanie na parze.

Spośród wielu sposobów przyrządzania gorących posiłków, lekarze jednoznacznie oceniają smażenie jako najbardziej niezdrowe. Alternatywą są potrawy duszone oraz gotowanie na parze.
fot. John Kasawa/Shutterstock

Do duszenia potraw najlepiej używać niskie i szerokie garnki. Dno garnka powinno być płaskie, co jest bardzo ważne w przypadku kuchenek elektrycznych – pozwala oszczędnie gospodarować energią elektryczną. Pokrywka powinna dokładnie przylegać do garnka, aby para nie uciekała lecz skraplała się w garnku. Nie trzeba wówczas podlewać potrawy wodą. Duży ogień konieczny jest do szybkiego obsmażenia mięsa. Następnie należy ogień zmniejszyć i dusić potrawę. W przypadku kuchenki elektrycznej pod koniec duszenia można płytę wyłączyć i wykorzystać nagromadzone w niej ciepło. Kuchnia naszyć babć była oparta na potrawach smażonych na smalcu. Potrawy zagęszczane były mąką i zabielane śmietaną. Dziś używa się raczej oleju i tłuszczy roślinnych oraz jogurtu naturalnego do zaprawiania sosów. Podsmażone kawałki mięsa dodają smaku duszonym potrawom. Kawałki mięsa można podsmażyć na patelni i przełożyć do garnka w którym potrawa będzie duszona. Przyprawy dodaje się do potrawy duszonej razem z innymi składnikami.

Gotowanie na parze

Spośród wielu sposobów przyrządzania gorących posiłków, lekarze jednoznacznie oceniają smażenie jako najbardziej niezdrowe. Przygotowywane w ten sposób potrawy, nasiąkają tłuszczem, przez co stają się destrukcyjne dla ludzkiego organizmu. Zupełnym przeciwieństwem jest gotowanie na parze – wysoce zachwalana przez dietetyków metoda na zdrowe odżywianie. Na parze można przyrządzić niemal wszystko - warzywa, mięsa, ryby ziemniaki lub ryż. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod, gotowanie na parze nie pozbawia potraw cennych dla organizmu witamin i soli mineralnych. Potrawy są za to bardziej aromatyczne, soczyste i zdecydowanie zdrowsze. Gotowanie na parze nie wymaga konieczności kupowania specjalnego sprzętu – choć dla osób które chcą przygotowywać potrawy wyłącznie w ten sposób, dużym udogodnieniem będzie zakup parowaru. Pozwoli on na szybsze gotowanie warzyw i mięs, co przełoży się na zaoszczędzenie kilku groszy w portfelu. Na początek jednak wystarczy, aby posiadać dość duży garnek oraz durszlak.