Smaczna i zdrowa kuchnia hinduska

Cechą, którą wyróżnia kuchnię hinduską i w dużym stopniu decyduje o jej oryginalności, jest bogaty asortyment przypraw.

Cechą, którą wyróżnia kuchnię hinduską i w dużym stopniu decyduje o jej oryginalności, jest bogaty asortyment przypraw.
fot. Luis Santos/Shutterstock

W Indiach, głównie ze względów religijnych, najpopularniejsza jest kuchnia wegetariańska. Nie jest to jednak regułą, ponieważ w północnej części tego kraju, czyli tam gdzie spotkać można ludność muzułmańską, kuchnia zbliżona jest nieco do kuchni arabskiej.

Cechą, którą wyróżnia kuchnię hinduską i w dużym stopniu decyduje o jej oryginalności, jest bogaty asortyment przypraw. Występują one w wielu postaciach, a szczególnie popularne są korzenie oraz nasiona. Z pojedynczych przypraw Hindusi sporządzają aromatyczne mieszanki, które dzięki odpowiedniej kombinacji przypraw nie tylko wpływają na smak poszczególnych potraw, lecz również pozytywnie wpływają na ludzki organizm. Mogą dodać energii i pomóc organizmowi w walce z bakteriami.

W tej części Indii, w której żyją muzułmanie, popularnym daniem jest mięsne curry. To nic innego, jak mięso z warzywami, duszone w gęstym sosie. Tam, gdzie ze względów religijnych nie można jeść mięsa, popularne jest curry z ryby.

Ważną rolę w hinduskiej kuchni odgrywają warzywa, zaś szczególnie cenne są te zawierające wiele składników odżywczych oraz białka. W diecie wegetariańskiej te warzywa są szczególnie cenne. Nic zatem dziwnego, że Hindusi upodobali sobie takie warzywa, jak groch, soczewicę, soję, ciecierzycę oraz fasolę. Warzywa te są podstawowym składnikiem indyjskich zup. Rośliny strączkowe mają wiele zalet. Przede wszystkim zawierają białko, które jest wysokowartościowe i łatwo przyswajane przez organizm. Podawane są one zazwyczaj z produktami zbożowymi z pełnego ziarna, najczęściej z ryżem lub chlebem.

Ryż na hinduskich talerzach pojawia się bardzo często. W Indiach znanych jest kilkanaście gatunków ryżu, a największą popularnością cieszą się długoziarniste i aromatyczne gatunki.

Często to potraw sporządzonych na bazie roślin strączkowych dodaje się orzechy oraz rodzynki. Te dodatki mają również pozytywny wpływ na zdrowie. Dzięki nim mocniejsze stają się nerki oraz płuca, one również poprawiają przemianę materii, zwiększają witalność i skutecznie odmładzają organizm. Są jednocześnie źródłem wielu cennych składników mineralnych oraz witamin E i C.

Stosowana przez większość mieszkańców Indii dieta wegetariańska oraz umiejętne stosowanie przypraw i dodatków sprawiają, że dieta hinduska jest nie tylko smaczna, ale i zdrowa. Mało w niej tłuszczu, za to dużo błonnika. Oparta na produktach pochodzenia roślinnego dieta hinduska sprawia, że rzadziej choruje się tu na raka, mniej również tu problemów z takimi zjawiskami, jak otyłość czy nadwaga. Hindusi rzadziej uskarżają się również na problemy z cholesterolem oraz z sercem.