Warzywa w służbie zdrowia - brokuły, brukselka, marchewka

Antyrakowe działanie brokułów dotyczy w szczególności jelita grubego oraz płuc. Podobne właściwości ma brukselka, która również pozwala hamować rozwój raka jelita grubego oraz raka żołądka.

Antyrakowe działanie brokułów dotyczy w szczególności jelita grubego oraz płuc. Podobne właściwości ma brukselka, która również pozwala hamować rozwój raka jelita grubego oraz raka żołądka.
fot. Simone Voigt/Shutterstock

Badając lecznicze właściwości poszczególnych warzyw i owoców zwrócono także uwagę na brokuły. Jak się okazuje pół miseczki brokułów zjadanych każdego dnia może być świetnym sposobem na uniknięcie problemów z chorobami nowotworowymi. Antyrakowe działanie brokułów dotyczy w szczególności jelita grubego oraz płuc. Podobne właściwości ma brukselka, która również pozwala hamować rozwój raka jelita grubego oraz raka żołądka. Takie właściwości posiada również kapusta. Z brukselką należy jednak postępować dość ostrożnie. Choć badania potwierdzają jej antynowotworowe właściwości, zdaniem niektórych spożywanie przez niektórych zbyt dużej ilości brukselki może spowodować problemy związane z tarczycą. Warzywa takie jak brukselka, kapusta czy brokuły mogą zawierać substancje, które działają hamująco na pracę tego gruczołu. Warto zatem zachować umiar, zaś w przypadku stwierdzenia zaburzeń tarczycy niezwłocznie skonsultować się z odpowiednim lekarzem. Zdaniem niektórych badaczy pomocne może być gotowanie tych warzyw, gdyż najprawdopodobniej podczas obróbki termicznej zniszczone zostają te czynniki, które niekorzystnie wpływają na tarczycę.

Każdy z nas zna marchewkę. Widzimy ją na co dzień w sklepach czy na straganach. Niektórzy mają to szczęście, że rośnie u nich w ogródku i mogą po nią sięgać kiedy tylko najdzie ich ochota. Bo kto z nas nie lubi tej chrupiącej słodyczy? Ten ceglastoczerwony korzeń skrywa w sobie mnóstwo wartości odżywczych i cudotwórczy beta-karoten. Każda pani, która liczy na piękną opaleniznę latem powinna właśnie zjeść marchewkę, dzięki której brązowy kolor będzie ładniejszy i dłużej utrzyma się na skórze. Marchew towarzyszy nam od najmłodszych lat. Rodzice podawali nam ją najpierw w postaci przecierów i gotowych zupek. Potem odkryliśmy jej bogactwo w sokach, zmieszaną z rożnymi owocami, by w końcu zachwycić się jej smakiem w surówce połączonej z równie słodkim jabłkiem czy ananasem. Ostatnio przebojem stało się również ciasto marchewkowe, stworzone dla większych łasuchów. W Portugalii przysmakiem stał się dżem marchewkowy, także jak sami widzicie marchew jest wszechobecna i ma wiele odsłon. Myślę, że warto odkryć choć kilka z nich dla dobrego samopoczucia i zdrowia przede wszystkim.