Zalety kuchni meksykańskiej

Smaczne meksykańskie sposoby dietetyczne to aromatyczna, kolorowa kuchnia i fantazyjne dania. Połączenie kuchni amerykańskiej, indiańskiej i hiszpańskiej przyniosło ciekawe efekty.

Smaczne meksykańskie sposoby dietetyczne to aromatyczna, kolorowa kuchnia i fantazyjne dania. Połączenie kuchni amerykańskiej, indiańskiej i hiszpańskiej przyniosło ciekawe efekty.
fot. lidante/Shutterstock

Smaczne meksykańskie sposoby dietetyczne to aromatyczna, kolorowa kuchnia i fantazyjne dania. Połączenie kuchni amerykańskiej, indiańskiej i hiszpańskiej przyniosło ciekawe efekty w postaci oryginalnych dań meksykańskich.

Podstawą w kuchni meksykańskiej są zboża oraz fasola. Mieszkańcy terenów obecnego Meksyku korzystali z nich w swym jadłospisie jeszcze przed rewolucyjnym odkryciem Krzysztofa Kolumba. To bardzo zdrowe połączenie, które dostarcza do organizmu dużo cennego białka, niezbędnego do odnowy komórek oraz do właściwego przebiegu większości procesów życiowych.

Najbardziej typowym dla meksykańskiej kuchni daniem jest chleb meksykański, czyli słynne tortille. Te cienkie placki powstają ze zmielonych ziaren kukurydzy, zaś podawane są z mieszanką warzyw, mięsa lub ryb. Ponieważ ziarno z którego powstaje placek jest wcześniej długo moczone, w ziarnach pozostają duże ilości witamin z grupy B. Kukurydza pełni bardzo ważną rolę w tej kuchni. Dzięki jej wysokiemu spożyciu mieszkańcy Meksyku nie mają problemów z cholesterolem. Rzadziej cierpią również na choroby serca oraz układu trawiennego. Kukurydzę doceniali już pierwotni mieszkańcy obecnego Meksyku. Aztekowie i Majowie uważali ją za boską roślinę, z której bogowie ukształtowali człowieka.

Słodka i zdrowa kukurydza zawiera dużo błonnika, potasu oraz witaminy A. Świetnie wpływa na pracę serca oraz jelita grubego.

Drugim ważnym elementem meksykańskiej diety jest fasola, bardzo często łączona w jednym daniu z kukurydzą. W kuchni meksykańskiej znaleźć można sporo dań, w których fasola (lub fasola z dodatkiem kukurydzy) jest podstawowym składnikiem. Ciekawym połączeniem są kulki z mielonej fasoli nadziewane gotowaną kukurydzą.

Fasola to nie tylko smaczne, ale i zdrowe warzywo. Popularna w Meksyku czerwona fasola zawiera wiele potasu, fosforu, żelaza oraz cynku. Jej ziarna zawierają dużo wartościowego białka, które z powodzeniem może zastąpić białko zwierzęce.

Niezbyt popularne w kuchni meksykańskiej jest mięso. Wynikać może to z faktu, że wiele rodzajów mięsa (wołowina, wieprzowina, cielęcina) trafiło tu dopiero wraz z wojskami hiszpańskimi, zatem pierwotni mieszkańcy tego terenu nie znali go i nie stosowali w swej diecie.

Mięso, jeśli już pojawia się w meksykańskich daniach, podawane jest z sosami. Bardziej popularne są jednak dania z jarzyn, mięsa oraz papryki. Często na stołach gości tu ryż z fasolą oraz salsa – sałatka z pomidorów, papryki i cebuli, podawana bez soli i tłuszczu.

Królowa meksykańskich przypraw to chili. Dawniej dodawano ją nawet do owoców i czekolady. Jest ona cennym źródłem witaminy C, ma właściwości przeciwutleniające i antywirusowe.

Dawni mieszkańcy Meksyku większość swych potraf gotowali lub piekli. W większości dań ta tradycja zachowała się do dnia dzisiejszego. Smażenie to bardzo rzadko stosowany rodzaj obróbki termicznej, co może wynikać z faktu, że dopiero Hiszpanie wprowadzili do kuchni meksykańskiej tłuszcz.

W kuchni meksykańskiej pojawiają się również oryginalne alkohole. Najbardziej znana w tej kategorii jest tequila, produkowana z agawy – rośliny gromadzącej wodę deszczową. W liściach agawy żyją gąsienice, cenione w Meksyku jako afrodyzjak.