Zdrowe odżywianie podstawą udanego życia

Zdrowe odżywianie to przede wszystkim to zróżnicowana dieta, która zapewni nam energię na cały dzień, dostarczy niezbędnych składników odżywczych, mineralnych i witamin.

Zdrowe odżywianie to przede wszystkim to zróżnicowana dieta, która zapewni nam energię na cały dzień, dostarczy niezbędnych składników odżywczych, mineralnych i witamin.
fot. Subbotina Anna/Shutterstock, Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Wielu z nas, chociaż raz w życiu myślało o przejściu na dietę. Motywacje tego kroku są bardzo różne. Najczęściej chcemy zrzucić zbędne kilogramy albo oczyścić organizm, bywa i tak, że zmieniamy sposób żywienia, gdyż chcemy podążyć za modą i presją otoczenia. Zdrowe odżywianie powinno jednak nam towarzyszyć przez całe życie. Żadna odchudzająca dieta-cud, stosowana przez krótki okres czasu, nie zastąpi nam optymalnego żywienia spełniającego potrzeby naszego organizmu. Odżywianie ma kluczowe znaczenie dla utrzymania nas przy życiu i naszego zdrowia. Wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie powodują choroby, przewlekłe problemy zdrowotne bądź po prostu źle wpływają na nasze samopoczucie. Nadwaga, otyłość, dolegliwości żołądkowe, to jedne z najczęściej występujących kłopotów zdrowotnych. By ich uniknąć, powinniśmy odżywiać się prawidłowo, a więc zdrowo.

Ktoś może jednak zapytać, na czym polega zdrowe odżywianie? Przede wszystkim to zróżnicowana dieta (czyli to, co jemy na co dzień, a nie od święta), która zapewni nam energię na cały dzień, dostarczy niezbędnych składników odżywczych, mineralnych i witamin. Wbrew różnorodnym pomysłom na szybkie i skuteczne odchudzanie, polegające przykładowo na pochłanianiu dużych ilości tłuszczów kosztem węglowodanów, powinniśmy spożywać wszystkie rodzaje żywności, ale we właściwych proporcjach. Najczęściej zaleca się oparcie spożywania posiłków na wzorcach śródziemnomorskich. Piramida składająca się (patrząc od podstawy) z produktów zbożowych, warzyw, owoców, produktów zwierzęcych (w tym mięsa i jaj) i małej ilości tłuszczów, daje nam informacje o zdrowym odżywianiu. Aby być zdrowym i cieszyć się dobrym samopoczuciem na co dzień warto połączyć nawyk zdrowego odżywiania z aktywnością fizyczną, ruchem na świeżym powietrzu. Będziemy mieć wtedy gwarancję, że żadna dieta-cud nie będzie nam potrzebna. A oprócz właściwych proporcji spożywanych posiłków, powinniśmy zadbać o trzymanie się kilku zasad, które przysłużą się naszemu zdrowiu. Należą do nich spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia o regularnych porach, wybieranie niskoprzetworzonych produktów, najlepiej świeżego mięsa, owoców, warzyw, unikanie nadmiernego spożywania cukru, soli i glutaminianu sodu, picie, co najmniej 1 litra wody dziennie czy spożywanie ostatniego posiłku w ciągu dnia najpóźniej dwie godziny przed snem.