Zdrowie a dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska jest zdrowa, udowodniono bowiem, że osoby, które ją stosują, właściwie nie cierpią na niedokrwistość serca, poziom cholesterolu w ich krwi utrzymuje się na odpowiednim poziomie.

Dieta śródziemnomorska jest zdrowa, udowodniono bowiem, że osoby, które ją stosują, właściwie nie cierpią na niedokrwistość serca, poziom cholesterolu w ich krwi utrzymuje się na odpowiednim poziomie.
fot. Sergey Yechikov/Shutterstock

Dieta to samo zdrowie. To dość powszechny pogląd i w zasadzie w pełni uzasadniony, jednakże z jednym małym "ale". Nie każda dieta. Bywają bowiem takie, które mają niezwykle destruktywny wpływ na nasze zdrowie, jakkolwiek bywają bardzo skuteczne, jeśli chodzi o redukcję tkanki tłuszczowej. W niniejszym artykule jednak to nie nimi będziemy się zajmowali, ale, być może, najzdrowszym sposobem odżywiania się, jaki przyswoił sobie człowiek.

Dieta śródziemnomorska, bo o niej mowa, jej składniki, to dla dietetyka czysta poezja. Nie dość bowiem, że pozwala pozbywać się niechcianych kilogramów, to jednocześnie jest najzwyczajniej na świecie zdrowa. Udowodniono bowiem, że osoby, które ją stosują, właściwie nie cierpią na niedokrwistość serca, poziom cholesterolu w ich krwi utrzymuje się na odpowiednim poziomie, a jednocześnie o wiele rzadziej niż reszta populacji chorują oni na cukrzycę oraz mają problemy z nadciśnieniem tętniczym. Przy tym dieta śródziemnomorska jest czymś naturalnym, wynikającym z kulinarnych nawyków ludów, ujmując to w bardzo dużym uproszczeniu, terytorium dawnego Imperium Rzymskiego. Nie jest zatem "nowinką" żywieniową spreparowaną tylko po to, aby wyciągnąć jeszcze trochę pieniędzy od ludzi dbających o swoje zdrowie i sylwetkę, która przemija po sezonie lub dwóch zastępowana przez inną "niesamowicie skuteczną nowość" (patrz: dieta Dukana). Nie. Dieta śródziemnomorska posiada swoistego rodzaju "klejnot szlachecki" wystawiony jej przez historię dziesiątek pokoleń ludzkich, które ją z powodzeniem stosowały i dzięki czemu zachowywały zdrowie i krzepkość do późnej starości. Dlaczego zatem dieta śródziemnomorska tak dobrze wpływa na nasze zdrowie? Przede wszystkim z tego powodu, że kładzie duży nacisk na spożywanie warzyw, owoców oraz oliwy z oliwek, a także roślin strączkowych. Bogata jest również w ryby i w mniejszym stopniu w mleko i jego przetwory. Mało w niej natomiast czerwonego mięsa i tłuszczów zwierzęcych. Ponadto uzupełniają ją mądrze dawkowane ćwiczenia fizyczne i ogólne nastawienie na aktywność fizyczną. I to wszystko. Dokładnie tyle wystarczy, aby zachować zdrowie i kondycję do późnych lat starości. Trudno zatem się dziwić, że dieta śródziemnomorska cieszy się taką estymą wśród dietetyków...