Zielone warzywa w naszej diecie

Zielone warzywa są bogatym źródłem kwasu foliowego – zalecanego zwłaszcza kobietom w ciąży – który przeciwdziała powstaniu anemii. Kolejną zaletą jest wzmocnienie przed stresem.

Zielone warzywa są bogatym źródłem kwasu foliowego – zalecanego zwłaszcza kobietom w ciąży – który przeciwdziała powstaniu anemii. Kolejną zaletą jest wzmocnienie przed stresem.
fot. Serhiy Shullye/Shutterstock

Zdrowa dieta, odpowiednio zbilansowana, bez nadmiernie przetworzonych produktów – te hasła znamy wszyscy, jednak rzeczywistość polskich kuchni najczęściej wygląda zgoła inaczej. Kochamy wszystko to, co niezdrowe, odrzucając warzywa, które kojarzą się niektórym z rozgotowaną i nijaką w smaku papką. Tymczasem, wedle zaleceń dorosły człowiek powinien zjadać aż 1,5 kg tej bomby witamin i minerałów dziennie. Czy to ma sens i czy jesteśmy w stanie przełamać własną niechęć?

Nieocenione moce

Żona Zygmunta Starego – królowa Bona podarowała nam kosz pełen witalności, obfitujący w zdrowotną moc i rozmaitą ilość kompozycji. Teoria – teorią, ale jak spojrzeć na ten podarunek inaczej, lepiej i apetycznie? Pamiętajmy, że nawet najlepszy produkt może przybrać demoniczne oblicze i spowodować mdłości. Jeśli więc niegdyś dostaliśmy na talerzu coś na kształt warzyw, zapomnijmy o tym i samodzielnie przygotujmy swoje zdrowe cuda.

Bogate w minerały, witaminy, błonnik i enzymy każdego dnia dbają o nasze zdrowie, pielęgnują nasz organizm od środka i robią to po mistrzowsku. Bez większego trudu możemy urozmaicić nimi każdą potrawę, są idealne w każdej sytuacji, a to oznacza, że możemy je spożywać pod różnymi postaciami – na surowo, w wersji pieczonej, gotowanej, a także suszonej. Z powodzeniem wyostrzają smak głównej potrawy, pozwalają na wyeliminowanie niezdrowych przypraw – słowem, są wielozadaniowe i uniwersalne.

Słuszna klasyfikacja

Patrząc na warzywa pod kątem konkretnych dobrodziejstw, jakie ze sobą niosą, trzeba zauważyć, że każde z osobna to odmienne właściwości. Naturalnie, wiele z nich się powiela, ale bardziej szczegółowa wiedza w tej materii pozwala na idealne dobranie ich do indywidualnej diety. Wiemy, że jedne chronią nas przed starzeniem, inne podkręcają metabolizm, a jeszcze inne zapobiegają infekcjom i odtruwają. Jak odróżnić jedne od drugich i automatycznie sięgać po te, które najbardziej są nam potrzebne? Amerykańcy naukowcy dokonali swoistego podziały warzyw, ze względu na ich kolor. Kluczem takiej klasyfikacji okazały się naturalne barwniki. Sięganie po warzywa z konkretnej grupy najbardziej stymuluje nasz organizm, pozwalając osiągnąć najlepsze efekty.

Głównymi grupami są:

  • warzywa czerwone, odpowiedzialne za zwiększenie układu immunologicznego i krwionośnego;
  • warzywa zielone, są kopalnią wit. C; E; A; K oraz mikroelementów. Wzmacniają, oczyszczają, regulują pracę jelit
  • warzywa pomarańczowe i żółte; pozwalają zachować młodość i olśniewające włosy, skórę, paznokcie, dbają o oczy
  • warzywa białe, mają działanie przeciwzapalne, moczopędne, rozkurczowe, zwiększające odporność i obniżające niebezpieczne frakcje LDL
  • warzywa fioletowe działają antybakteryjnie, przeciwzapalnie, wspomagają w leczeniu chorób układu oddechowego, zatrzymują starzenie.

Zielona armia

Według dietetyków dieta zielona jest jedną z tych, na które nie tylko można, ale powinno się zwrócić uwagę. Jak sama nazwa wskazuje, obfituje ona w zielone warzywa. Oczyszczając swój organizm, wzmacniamy go, pozwalając mu nie tylko na regenerację, ale odjęcie lat. Ta grupa warzyw jest bogatym źródłem kwasu foliowego – zalecanego zwłaszcza kobietom w ciąży – który przeciwdziała powstaniu anemii. Kolejną zaletą jest wzmocnienie przed stresem. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że dieta zielona pomaga w niszczeniu komórek nowotworowych, zapobiega depresji, zwiększa system odpornościowy, czyści wątrobę, wzmacnia ściany żył, lecząc tym samym żylaki. Nie trzeba rezygnować z innych produktów, wystarczy wprowadzić do każdego posiłku solidną porcję zielonych warzyw. Naturalnie, jeśli chcemy oczyścić nasz organizm i istotnie go wzmocnić korzystniej jest zafundować sobie przynajmniej jeden zielony dzień, podczas którego posiłki zamienią smakowite koktajle. Pamiętajmy, że przygotowując je, nie wyrzucamy np. łodyg pietruszki. Dobrej jakości blender powinien zmiksować wszystkie składniki w wodzie mineralnej, tworząc dla nas iście królewski napój zdrowia.